Senin, 25 Oktober 2010

Pandangan seorang ahli perubatan

Assalamualaikum…

Alhamdulillah..

Lama benar rasanya tidak menulis. Sibuk untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru. Jika dahulu berdua, sekarang sudah bertiga. Banyak perkara perlu diubah bagi memastikan perkara-perkara wajib yang lain tidak ditinggalkan. Bertambahnya tanggungjawab tidak bermakna berkurangnya tanggungjawab yang lain.

Sesi baru, baru sahaja bermula. Program Sambutan Mahasiswa/wi Baru anjuran PCM juga hampir melabuh tirainya. Setelah sebulan berlangsung dengan jayanya.
Setiap tahun pastinya PCM akan diuji dengan ujian yang berlainan. Alhmadulillah ia menandakan PCM akan terus matang dalam menangani isu-isu kesatuan yang mernyerabutkan kepala.

AMANAH

Seperti yang sedia maklum PCM telah diamanahkan oleh JPMK dalam menguruskan urusan pelajar sains kesihatan di Mansurah ini, hatta di dalam perlembagaan PERUBATAN sendiri, menyatakan mana-mana pelajar sains kesihatan yang belajar di bumi Mesir secara automatiknya menjadi ahli PERUBATAN. Memang ianya satu amanah yang besar kepada pimpinan PERUBATAN mahupun PCM dan cawangan-cawangan yang lain. Kerana amanah inilah yang diberikan ini, PCM dengan bersungguh-sungguh mahu memastikan kebajikan mereka yang datang ke Mansurah ini terjamin walaupun terdapat kata-kata yang sangat menyakitkan telinga bila mendengarnya.

Namun ianya tidak mematahkan semangat aktivis-aktivis PCM yang terdiri daripada pelbagai
latar belakang untuk terus menjadi manusia ‘pelik’ asalkan amanah dapat dilaksanakan.

ISMA dan PCM

Saya tidak suka untuk menyentuh isu ini, tetapi tindakan ISMA pada kali ini memaksa saya untuk tidak berdiam lagi.

Saya tidak mahu membahaskan berkaitan dengan ta’adud jemaah berkenaan isu ISMA. Cuma saya nasihatkan kepada mereka yang berminat dengan jemaah-jemaah, supaya carilah jemaah yang sebenar. Bukan sekadar mereka pandai berteori malah pandai melaksanakan tindakan.
ISMA pada tahun ini agak menampakkan seolah-olah mereka cuba bersaing dengan PCM untuk merebut pengaruh pelajar-pelajar baru. Mana tidaknya, boleh dikatakan hampir setiap masa mereka melawat serta membantu adik-adik yang baru.

Bukan salah untuk membantu, tetapi tindakan mereka itu seolah-olah merebut pengaruh adik-adik. Supaya mereka dahulu yang dapat menabur budi kepada adik-adik. Supaya mereka dahulu dikenali oleh adik-adik. Bukankah mereka tahu yang PCM sendiri telah mempunyai organisasi bagi menguruskan kebajikan adik-adik?

Program PCM sering bertembung dengan program yang ISMA buat. secara tidak langsung membuatkan adik-adik sendiri terpecah kepada 2 kumpulan.

Sudahlah aktivis-aktivis ISMA itu terdiri daripada ustaz-ustaz, malah daripada luar Mansurah, seakan-akan berkampung bagi melaksanakan misi mereka.

Itu tidak termasuk lagi luahan ketidakpuasan hati senior-senior Yayasan Terengganu kepada ISMA di rumah Terengganu.

Mungkin anda melihat seolah-olah PCM begitu terdesak dalam merebut pengaruh. Ia memang ianya nampak seolah-olah begitu, disebabkan amanah yang telah dipertangunggjawabkan.

ISMA dan DPMM

Jangan kata saya tiada hak dalam menulis isu berkenaan dengan DPMM. Walaupun saya ahli PCM saya juga ahli DPMM, malah ahli KPKM dan PMRAM. Saya datang melalui saluran KPKM, jadi secara automatiknya saya jadi ahli PMRAM dan DPMM.

Tetapi yang menariknya, pimpinan PMRAM, KPKM dan DPMM tidak pernah mengganggu segala gerak kerja saya di dalam PCM malah mereka pernah berkata supaya saya lebih mementingkan PCM daripada mereka. Mereka tidak menganggu PCM malah membantu saya untuk mempelajari ilmu persatuan yang saya sendiri akan gunakan untuk kepentingan PCM Itulah hebatnya mereka walaupun ada sebahagian kecil kawan saya menganggap mereka itu sombong. Mungkin kawan-kawan saya tidak pernah diberi peluang untuk mengenali mereka secara dekat. Namun saya doakan agar mereka dapat mengenali PMRAM lantas tidak lagi bersangka buruk terhadap DPMM.

Jika di kawasan PERUBATAN, ISMA hanya cuba menganggu amanah PCM. Saya tidak kisah sangat. Kerana yang datang bukannya datang melalui PCM. Walaupun mereka itu di atas kertasnya akan menjadi ahli PCM secara automatik, tetapi hakikatnya mereka masih lagi terikat dengan agen-agen yang membawa mereka ke sini.

Tetapi di kawasan Pengajian Islam, adik-adik qiraat yang baru sampai, datang melalui saluran PMRAM kemudian disalurkan kepada DPMM. Mereka memang sah menjadi ahli DPMM. Maka tanggungjawab DPMM kepada mereka lebih jelas dan nyata.

Namun menjadi kekesalan bagi saya ialah, kes ‘penculikan’ terhadap adik-adik qiraat yang baru. Sudahlah cara pengambilan adik-adik mencurigakan dan membelakangi pengurusan DPMM.

Mungkin ISMA mengatakan bahawa pelajar yang datang melalui DPMM itu ahli ISMA sejak dari Malaysia lagi. Ok. Jawapannya mudah sahaja, andai kata anda ISMA, datanglah dengan ISMA, kemudian tinggallah dengan kelompok ISMA anda. Kalau anda datang dengan PMRAM kemudian disalurkan ke DPMM, anda perlu patuhi segala peraturan yang DPMM sediakan. Ke anda ingin jadi mereka yang mengambil kesempatan di atas kebaikan seseorang. Sesudah anda dapat apa yang anda mahukan, anda tinggalkan mereka terkontang-kanting!

Ia diibaratkan kes penculikan anak dara Malaysia ke Lambok, anak dara itu sendiri ingin ikut buah hatinya, mengapa kes ini menjadi isu lagi?

NASIHAT kepada ISMA

Jika dahulu ramai yang tidak bermasalah dengan ISMA, tetapi sekarang bilamana ISMA buat masalah, ia menimbulkan masalah kepada ISMA itu sendiri.

Anda boleh dikira sebagai pendatang kepada DPMM mahupun PCM. Tidak jelas kewujudan anda di sini. Jika sekiranya anda wujud untuk tidak memecahbelahkan kesatuan yang ada, maka buktikan anda bukannya pemecah belah.

Hormatilah persatuan-persatuan lain yang sedia ada. Mungkin dengan pemghormatan anda, persatuan lain akan menghormati anda.

SEDIH

Selepas kejadian ‘penculikan’ berlaku, saya 2 kali sedih. Sedih yang pertama, ISMA sanggup lakukan kes ini lagi. Sedih yang kedua, masyarakat sekeliling seolah-olah menyalahkan DPMM dalam kes ini. ISMA yang menculik, DPMM yang dipersalahkan.

Ibaratnya, anak dara yang diculik oleh si teruna, kemudian orang kamnpung yang lebai serta cakap lebat itu mempersalahlah orang tua si anak dara kerana tidak pandai menjaga anak. Tidak pula mereka mempersalahlah si teruna yang melarikan anak dara tersebut.

Isu ini perlu dinilai sebaiknya oleh anda selaku mahasiswa. Isunya mudah. Antara hak dan kebenaran. Siapa yang berhak, maka ia memang berhak terhadap hak itu.

Mungkin ramai yang mahukan keamanan. Saya pun mahu keamanan. Dalam masa sama saya mahukan hak saya juga. Apa gunanya aman, tetapi hak kita sentiasa tergadai. Seperti palestin, bilamana FATTAH berusaha mahukan keamanan dengan ISREAL, tetapi dalam masa sama hak mereka tergadai oleh ISREAL.

OPTIMIS

Setelah difikirkan kembali, kes ini dapat kita ambil positifnya.
Yang pertama, pimpinan DPMM dan PCM terdiri daripada mereka yang baru. Jadi mereka sendiri dapat menilai ISMA itu tanpa diberitahu.

Yang kedua, merapatkan kembali gerak kerja pimpinan mahupun ahli biasa PCM mahupun DPMM.

Yang ketiga, menambahkan kesedaran ahli untuk mencari ilmu berkenaan dengan jemaah.

PENUTUP

Diharapkan dengan wujudnya artikel saya ini, saya tidak dimusuhi oleh mana-mana pihak. Andaikata ingin memusuhi saya, amalkan teori sifat berlapang dada yang anda belajar. Ini hanya pandangan saya, dan anda haruslah berlapang dada.

Ini hanyalah pandangan peribadi saya, tiada kena mengena dengan PCM mahupun DPMM.
Ini bukan kali terakhir saya menulis berkenaan dengan masalah ini, saya akan terus menulis di atas kebenaran yang saya jumpai.

Sekian, siiru ‘ala barakatillah.

sumber : give and take

Tidak ada komentar:

Posting Komentar