Kamis, 18 Februari 2010

BERSATUNYA 2 JIWA

 

Kami ( Batch Usul Tahun 1 08/09) terkejut dengan berita dari ym dari Akh Muhammad Ali bahawa beliau akan bernikah dengan gadis pilihanya. Kami bagai tidak percaya sahabat ini memulakan langkah mengakhiri zaman bujangnya. Walau apa pun, Tahniah dan syabas kepada Akh Muhammad Ali kerana berjaya menuruti salah satu sunnah baginda.

Firman Allah yang bermaksud:
“Wahai manusia bertaqwalah kepada Allah yang menciptakan kamu dari satu diri (nafs) dan menjadikan pasangan dari dirinya sendiri. Dan membiakkan dari keduanya manusia lelaki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang kamu minta-minta dengannya dan peliharalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu.”
Sesungguhnya, berkahwin adalah sunnah yang hendaklah disegerakan bagi siapa yang telah cukup syarat-syaratnya. Penekanan kepada perkahwinan telah dibuat oleh Rasulullah saw melalui hadis:
“Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan paling taqwa kepadanya, tetapi aku berpuasa, aku sembahyang dan aku tidur, aku juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikut aku.”

Barakallahuma ila Akhi Muhammad Ali

p/s SOUTUL NAHDHOH: Maaf entri ni lambat tulis...Akh Muhammad telah selamat di akad nikah oleh bapa mertua beliau pada 15/02/2010. Baru-baru ni jiran sebelah rumah bertanya kepada ibu ana , bila ana akan bernikah? Rasa-rasanya bila ek???

Muhammad Aliffudin B Ramlee
11.40 malam
18/2/2010

2 komentar:

  1. ust muhammad nikah kat mana? xde dgar kabar pon..

    p/s : ehem2 ust alif, dah selalu jd musyrif, xkan xdak yg berkenaan..benda baik jgn ditangguh2..hehe :p

    BalasHapus
  2. ada calon untuk ana x?....budak tibb pun boleh hehehe

    BalasHapus