Selasa, 14 Desember 2010

Pelacuran Di IPT

PELACURAN DI IPT MESTI DISIASAT PUNCA DAN KETERLIBATAN SISWA/WI DI DALAMNYA


Berita kegiatan yang dijalankan oleh segelintir siswa/wi IPT yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia 9 Dis baru-baru ini amat memeranjatkan rakyat Malaysia. Menurut Dr Jaina Sintian selaku Ketua Pergerakan Wanita Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Bersatu (UPKO), kedapatan sebilangan siswa/wi IPT yang terlibat di dalam kegiatan pelacuran demi membiayai kos pengajian mereka. Pemuda dan pemudi yang bakal menjadi generasi pewaris bagi pentadbiran Malaysia melakukan aktiviti yang cukup menjatuhkan maruah dan imej Negara kita.


Justeru, saya mewakili Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta kepada pihak-pihak yang berkenaan secara lansung ataupun tidak untuk menyiasat apakah punca kegiatan ini dilakukan di samping menilai sejauh mana keterlibatan mereka di dalam kegiatan ini.


Sekiranya benar sebagaimana yang dilaporkan, kerajaan wajar untuk memikir jalan keluar bagi mengatasi masalah yang membelenggu Malaysia ini. Sikap yang tidak wajar saya rasakan apabila munculnya isu-isu sebegini, kita saling menunding jari menyalahkan pihak-pihak tertentu. Saya merasakan kita perlu menyelesaikan isu ini secara bersama. Sikap melepaskan diri dan menyalahkan pihak yang lain sebenarnya akan lebih membarahkan masalah social ini di kalangan mahasiswa/wi IPT di dalam Negara kita.


Dewan Pemuda PAS Malaysia bersedia untuk membantu dalam apa jua aspek pembentukan , pengkaderan serta pembinaan akhlak dan minda mahasiswa\i malah jika perlu , DPP Malaysia juga bersedia member khidmat bimbingan dan kaunseling buat mereka yang telah terlanjur asal sahaja ada kerjasama dan kelepasan dari pihak berwajib university dan penguatkuasa dari pihak kerajaan.


Sekali lagi Dewan Pemuda PAS Malaysia mengingatkan, generasi mahasiswa/wi ini adalah penentu kepada jatuh bangunnya sesebuha Negara. Rosak mereka menatijahkan kemunduran dan kerosakan yang bakal berlaku di dalam sesebuah Negara.


Nasrudin Hassan







Tidak ada komentar:

Posting Komentar