Rabu, 20 Oktober 2010

Menggelabah....

Pelik dan lucu apabila terbaca berita di Harakahdaily bertajuk ISMA Mesir nafi anjur taklimat biasiswa. Cuba kita lihat dengan teliti apa yang dikatakan oleh Pengerusi ISMA Mesir :

1-Saya ingin menafikan penglibatan ISMA cawangan Mesir (ISMA-Mesir) dalam program seperti mana yang dinyatakan di dalam laporan akhbar internet oleh Harakahdaily pada tarikh 17 Oktober 2010 di Mansura, Mesir.

ISMA-Mesir langsung tidak terlibat dengan program tersebut. Saya turut melahirkan rasa kesal atas penyiaran berita yang tidak bertanggungjawab ini. Saya juga ingin mempersoalkan motif Harakahdaily yang seolah-olah sengaja mengaitkan ISMA dengan parti politik Umno.

Ulasan : Nampaknya ISMA Mesir cuba hendak melahirkan diri dari UMNO. Kalau kita lihat sebelum ini ISMA Mesir memberikan kerjasama yang erat kepada Kelab UMNO Luar Negara. Sedangkan dalam harakahdaily hanya menyebut : Majlis yang sepatutnya banyak membicarakan tentang biasiswa diubah formatnya kepada lebih membicarakan tentang Umno dan juga ISMA. Dan mungkin laporan itu ditulis oleh mahasiswa yang tidak puas hati pada majlis tersebut . Dan berkemungkinan juga ada disebut nama ISMA Mesir dan UMNO. Berkemungkinan besar itu ucapan dari penceramah tersebut.Jika yang berlaku demikian yang perlu dipersalahkan adalah penceramah. Sewajarnya ISMA Mesir kena juga menyoal kepada penceramah tersebut. Adakah nama ISMA Mesir di sebut ? Itu sahaja. 

2- Saya berharap agar perkara seperti ini tidak lagi berulang. Semoga etika kewartawanan yang berpaksikan sumber berita yang sahih menjadi amalan kita semua

Ulasan : Pelik juga apabila mengharap etika kewartawanan menjadi amalan. Sedangkan isu yang dicetuskan oleh ISMA Mesir di Mansurah tiada etika yang diamalkan. Apabila satu keputusan telah dibincang mereka juga yang melanggar kesepakatan tersebut . Fikir- fikirkan lah

Kesimpulanya : Bagi saya ini adalah perkara yang lucu dan membuat saya tersenyum sampai ke hari ini. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar